X
تبلیغات
کارشناسی ارشد مکانیزاسیون - سیستم تیپ ترونیک

کارشناسی ارشد مکانیزاسیون

کارشناسی ارشد مکانیزاسیون

سیستم تیپ ترونیک

سیستم تیپ ترونیک (استپ ترونیک)سیستمی است که به راننده اجازه میدهد تا در صورت تمایل نسبت دنده را به صورت دستی عوض کند(مثل گیربکس اتوماتیک پژو 206)این قابلیت ممکن است از طریق دنده یا دکمه های روی فرمان انجام شود.

 سیستم انتقال قدرت(گیربکس)

1-گیربکس های دستی(manual transmission):ساده ترین نوع گیربکس ها که از چند چرخ دنده ساخته شده اند.

مزایا:هزینه ساخت نسبتا ارزان ،وزن سبکتر،بازدهی بالا ودر نتیجه مصرف سوخت کم. 

معایب:عدم راحتی به خصوص در تردد شهری (به دلیل نیاز به تعویض دستی وگرفتن کلاچ)

2-گیربکس های اتوماتیک(automatic transmission) :اساس کار این نوع گیربکس ها هم ارتباط بین چرخ دنده ها است.اما از جهت ساختار کاملا متفاوت با گیربکس های دستی است.در این نوع گیربکس ها تعویض دنده با کمک یک مدار هیدرولیکی یا الکترونیکی و به صورت کاملا اتوماتیک انجام میشود.این گیربکس ها نسبت به نوع دستی ،ساختمان بسیار پیچیده ای دارند.امروزه سیستم های جدیدی برای راحتی کارکرد با گیربکس اتوماتیک روی خودروها نصب میشوند.سیستم تیپ ترونیک (استپ ترونیک)سیستمی است که به راننده اجازه میدهد تا در صورت تمایل نسبت دنده را به صورت دستی عوض کند(مثل گیربکس اتوماتیک پژو 206)این قابلیت ممکن است از طریق دنده یا دکمه های روی فرمان انجام شود.

مزایا:استفاده آسان وارگونومیک به دلیل عدم وجود کلاچ.

معایب:وزن زیاد،هزینه ساخت زیاد،بازدهی کمتر ودر نتیجه مصرف سوخت بیشتر
+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم مرداد 1389ساعت 13:47  توسط امین نیکخواه  |